יום ראשון, 14 בספטמבר 2014

שושנה סופרסטאר: על הכוכבת הכי גדולה של ישראל הצעירה

שושנה דמארי היא סיפור ייחודי בנוף הישראלי של לפני קום המדינה. כמה עשורים טובים לפני תכניות ריאליטי, צביקה הדר, כוכב נולד והשאר, הפכה הזמרת כבר בגיל צעיר במיוחד לכוכב שביט בשמי המוזיקה הארץ ישראלית. היא נשארה כוכבת אדירה כל חייה והייתה ידועה בעגיליה גדולי המידות, כמו גם בקול פעמונים שחדר אל הלבבות 



שושנה דמארי נולדה בערב פסח 1923 בעיר דמאר שבתימן כבת הזקונים במשפחה בת חמישה ילדים, ליחיא-זכריה וגזאל-איילה דמארי. משפחתה עשתה את דרכה ברגל לנמל עדן ומשם עלתה ארצה באנייה בשנת 1925 והתיישבה בראשון לציון. שושנה הייתה אז בת שנתיים.

כוכבת-על כבר מגיל צעיר
הילדה שושנה הפגינה כישורי במה מפותחים כבר מגיל צעיר. היא למדה בבית הספר "חביב" וליוותה את אמה הזמרת והמקוננת בשירה ובתוף באירועים שונים בקהילה התימנית. באמצע שנות ה-30, בת 12 בלבד, הצטרפה בעקבות המלצתו של אחיה הבכור סעדיה (שחקן, קריין וזמר בזכות עצמו) כשחקנית וזמרת ללהקת התיאטרון המזרחית "שולמית". הלהקה היוותה מקפצה משמעותית בדרכה של שושנה אל התודעה הציבורית בארץ ישראל בימי המנדט.

במסגרת הלהקה החלה להופיע ושרה גם בתוכניות שונות ב"קול ירושלים" המנדטורי. כילדה הופיעה לראשונה כסולנית ברדיו בשירים תימניים של המשורר שלום שבזי, בליווי עוד ותופים. בשנת 1939, בהיותה בת 16, קיימה את הקונצרט הראשון שלה כזמרת סולנית, בליווי בפסנתר. בפברואר 1940 נישאה לשלמה בשמי, מנהל "שולמית", והוא שימש גם כסוכנה האמנותי. ב-27 בינואר 1943 נולדה לשניים בתם היחידה נאוה בשמי.

אישה ברוכת כישרונות
בשנת 1943 הצטרפה כזמרת וגם כשחקנית לתיאטרון המוזיקלי "לי לה לו". על במת התיאטרון, ב-1946 ביצעה לראשונה את הלהיט הענק הראשון שלה, "כלניות". שיר זה הפך לסימן ההיכר שלה וליווה אותה לאורך כל הקריירה המוזיקלית שלה.

בעקבות ההצלחה של כלניות, המשיכה הזמרת לשתף פעולה עם יוצרי השיר, נתן אלתרמן ומשה וילנסקי. שיתוף הפעול הפורה הוליד להיטים נוספים שביצעה על בימת "לי לה לו": "אני מצפת", "זה יעבור" והשירים בעלי הניחוח התימני "בכרמי תימן" ו"מרים בת ניסים".


לא רק יפה ירקוני
בעת מלחמת העצמאות ביצעה דמארי כמה מהשירים שהפכו להיות מזוהים ביותר עם המלחמה, כמו "הקרב האחרון", "בת שבע" ו"היו זמנים". הופעותיה לפני החיילים עוררו רושם רב. ערב קום המדינה ערכה עם משה וילנסקי מסע הופעות מרגש במחנות המעצר בקפריסין וסיפרה, שמרוב בכי והתרגשות הקהל, היא לא הצליחה אף פעם לסיים את השיר "הביתה" עד הסוף.

בשלב זה כבר הייתה זמרת מפורסמת ושירים שחידשה באותה תקופה, "הטנדר נוסע"  ו"צריך לצלצל פעמיים" נהפכו מיד למזוהים עמה. באותה תקופה הוציאה את אלבומה הראשון והמצליח, "כלניות" (1948) עם השירים שזוהו איתה עד אז.

בעת מלחמת העצמאות ביצעה דמארי כמה מהשירים שהפכו להיות מזוהים ביותר עם המלחמה, כמו "הקרב האחרון", "בת שבע" ו"היו זמנים" (למילותיו של חיים חפר). הופעותיה לפני החיילים עוררו רושם רב.

בהמשך הקליטה שירים רבים, שהפכו גם הם למזוהים עמה ועם מדינת ישראל הצעירה. היא שיחקה בסרטים, כיכבה באופרטות, הצגות, השתתפה בפסטיבלים ועוד.

שמלות רקומות ותכשיטים בולטים
דמארי שמרה כל השנים על סגנון לבוש מיוחד ואישי, שכלל שמלות רקומות, עגילים גדולי מידות ושאר תכשיטים בולטים. סגנון הלבוש האקזוטי המזוהה עמה הפך ידוע לא פחות משיריה המקסימים והיה לחלק מהאגדה שהחלה לאפוף את דמותה.  

בשנות השישים והשבעים הרבתה דמארי לקיים הופעות בחו"ל. היא הופיעה במיטב האולמות בארצות הברית ואירופה והשתתפה בפסטיבלים רבים בעולם, לצד הופעותיה בארץ. תקופה מסוימת התגוררה בארצות הברית והופיעה בעיקר בפני קהל יהודי.

בשנות ה-80 מיעטה להופיע ולהקליט ובשנת 1988 הוענק לה פרס ישראל בתחום הזמר העברי, לכבודו נכתב אודותיה השיר "עגילי דמאר" אותו ביצעה ירדנה ארזי. בעקבות הפרס הקליטה אלבום חדש בשם "אור"

מאחורי רבים משיריה של שושנה דמארי עומדים סיפורים מרתקים, קוריוזים ואנקדוטות. לפניכם מספר סיפורים מעניינים במיוחד:
·        "כלניות", השיר שהפך למזוהה ביותר עם שושנה דמארי
השיר כלניות שהפך למזוהה ביותר עם שושנה דמארי נכתב והולחן על ידי נתן אלתרמן ומשה וילנסקי. השיר הפך למוכר ואהוב ו"לסמל מסחרי" נוסף של הזמרת (ועד כדי כך שעל מצבתה, בבית הקברות הישן של תל-אביב, מודבקים פרחי כלנית). השיר קיבל משמעות פוליטית מעט חתרנית שעה שהמילה "כלניות" המתארת פרח אדום הפכה להיות מילת תיאור לחיילי הדיביזיה המוטסת השישית (הבריטית) שהגיעה לארץ לטפל במרד היהודי. השיר "כלניות" הפך לשיר הקנטה. השמועות מספרות כי ההקנטה הצליחה ופגעה ברגשות החיילים הבריטיים. (לטענתם מילות השיר תיאר אותם, כמו כלניות, עם ראש אדום, כומתה, ולב שחור)

השיר הושמע לראשונה בתוכנית השנייה של "לי-לה-לו", שהועלתה על הבמה ב-18 בינואר 1945. המועד הזה חשוב, כפי שיתברר בהמשך.

השיר מספר על נערה קטנה המלקטת זר של כלניות בגיא, ובשובה לביתה היא אומרת לאמה, "הביטי מה הבאתי לך בסל" ("כלניות אדמדמות אדמוניות"). כעבור שנים לא רבות יורדת הנערה הקטנה (כעת כבר אישה) עם בחיר ליבה אל הגיא, והנה היא כבר סבתא, ונכדתה יורדת אל הגיא ומעניקה לסבתה זר כלניות.

האלבום שהוציאה בעקבות השיר בשנת 1948 ונקרא גם הוא "כלניות" זכה להצלחה רבה, היא הפכה למפורסמת ופופולרית בקרב הקהל, הופעותיה היו מלאות מפה לפה.

·        למה צריך לצלצל פעמיים?
לשיר שתי גרסאות, גרסתה של דמארי אינה המקורית. השיר נכתב ב-1939 ובפעם הראשונה ביצעה אותו ברונקה זלצמן.

בשיר זה מספר סוגיות מעניינות. למשל השורה "הים לא יחדל מלנהום", וכתובתה "הגליל מספר שניים". רחוב הגליל נמצא כיום באזור התחנה המרכזית הישנה של תל אביב, רחוק מהים. כדי לשמוע ים מהתחנה המרכזית הישנה צריך יכולת שמיעה על-אנושית. מתברר כי רחוב הגליל של פעם היה למעשה רחוב מאפו של היום, שניתן לו כי היה הרחוב הצפוני בעיר ובית מספר 2 הוא הקרוב ביותר לים.

ולמה בכלל צריך לצלצל פעמיים?  בשנות השלושים, ימים צפופים בעיר תל אביב, נהוג היה להשכיר חדרים לדיירי משנה. הסיכום בין המשכיר לדייר המשנה היה כי אם מגיע אורח אל המשכיר ידפוק פעם אחת, אם מגיע אל דייר המשנה ידפוק פעמיים כדי שידעו הדיירים על מי לפתוח את הדלת.

·        בת שבע
בת שבע אינה אישה או בחורה. חיים חפר ז"ל סיפר כי השיר חובר ב-1948 לכבוד יום השנה השביעי ליסוד הפלמ"ח ולהופעת הצ'יזבטרון לכבוד האירוע ברחבת תיאטרון הבימה.

בספרם "משפחת הפלמ"ח" כתבו חיים חפר וחיים גורי על השיר וסיפרו עליו כי הוא שיר מימי מלחמת השחרור שהושר על ידי הצ'יזבטרון ומאוחר יותר שרה אותו שושנה דמארי. וכך כתבו: "כאשר שוחררה צפת בליל החורף ההוא ותושביה הנצורים נשמו לרווחה, חיבק רבה של צפת את משה קלמן ואמר לו: בזכות שני דברים ניצלה העיר- בזכות המעשה ובזכות הנס. המעשה- משום שאמרנו תהילים, ובזכות הנס-משום שהגיע הפלמ"ח...באותו יום הורמו כוסות בחטיבת יפתח. הם שתו גם לחיי בת-שבע, הלא היא החטיבה, הלא הוא הפלמ"ח".

·        שני שושנים
הסיפור שמאחורי השיר מעניין במיוחד. מספרים על יום אחד בשנות הארבעים, בבית הקפה המפורסם "כסית" בתל אביב. מוכרת פרחים עברה במקום והציעה פרחים לאורחי בית הקפה. מרדכי זעירא, שהלחין את השיר, קנה ממנה שושן אדום עבור רעייתו. יעקב אורלנד, שכתב את מילות השיר, קנה שושן לבן והגיש גם אותו לרעייתו של זעירא. בתגובה, אתגרה הרעייה את השניים לכתוב לה שיר על שושנים, להשלמת המתנה. יעקב אורלנד כתב את השיר על מפית נייר והשאר היסטוריה.

·        הטנדר נוסע, אבל לאן?
מהו טנדר? באנגלית המילה tender, שפירושה גם עדינות, שמשה באנגלית בריטית לתאר את הקרון שהיה רתום לקטרי הקיטור ונשא משאות. ככל הנראה, זהו המקור לשימוש המודרני שלנו במילה טנדר כתיאור לרכב שבחלקו האחורי ארגז מטען.

במאורעות תרצ"ו-תרצ"ט (מרד האוכלוסייה הערבית בבריטים ועל הדרך נפגע קשה הישוב היהודי). בקרב היהודים קם הצורך והדרישה לגמול לערבים, אך ברל כצנלסון שכנע את ההנהגה לנהוג באיפוק. בשנת 1939 תקפו ערבים עוברי אורח בדרכים ובתגובה הקים הישוב היהודי יחידות נוטרים שסיירו על גבי טנדרים ושמרו על התושבים. הנוטרים הללו הפכו למושא להערצה בקרב היישוב. בעקבות התופעה כתב נתן אלתרמן את השיר "הטנדר נוסע" להצגת תיאטרון המטאטא.




·        אני מצפת
זהו אחד מלהיטיה הגדולים ביותר של שושנה דמארי. את השיר כתב נתן אלתרמן ללחן של משה וילנסקי והשניים תרמו למוניטין של העיר צפת, בשנים שלפני קום המדינה, עת תדמיתה של העיר לא הייתה בשיאה.

השיר מספר על בחורה צעירה מצפת, עלמה נאווה, הממתינה לבחיר ליבה שמתעכב ואינו מגיע. הבחורה הצעירה אינה נלחצת מהעובדה שאהובה רחוק. היא אינה חוששת שיעזוב אותה ושרה כי "אותי לשכוח אי אפשר, אולי גם שם יפות כמוני יש, אבל אותי נושאים בלב כאש!"

·        הביטו אל האור
השיר האחרון שהקליטה שושנה דמארי הוא "הביטו אל האור" והוא נכתב במיוחד לפתיחת חודש הזמר העברי במשכן נשיאי ישראל בשנת 2003. את המילים לשיר כתבה חמוטל בן זאב ואת הלחן דורון ב. לוינסון.

בשיר משולבים שמות שיריה המוכרים והאהובים של שושנה דמארי, המהווים גם את סיפור חייה, ונוף ילדותה ומולדתה. זהו שיר העובר ומבקר בתחנות חייה השונות והמגוונות של הזמרת ומסכם את הקריירה המוזיקלית והפורייה שלה לאורך חייה.
 
בשנת 2005 הבליחה לתקופה קצרה לשיתוף פעולה עם היוצר עידן רייכל, ואלו היו הופעותיה הפומביות האחרונות. שושנה דמארי נפטרה ב-14 בפברואר 2006, בגיל 83 כתוצאה מסיבוך של דלקת ריאות.



המפה הטארונומרולוגית של שושנה דמארי

מפתה של שושנה דמארי הינה מפה לא מאוזנת ועם זאת חזקה במיוחד. זו מפה מדהימה בתחום המוזיקאלי עם יתרונות שרק למעטי מעט יש. מפה בעלת יכולות מועצמות בכל הקשור לעמידה על במה.

ספירת תפארת 4=13
באה לידי ביטוי במפה של שושנה דמארי על ידי צרוף הכוכבים, שמש (המסמל את מזל אריה מיסוד האש), כוכב צדק (יופיטר, המסמל את מזל קשת) מיסוד האש וכוכב (מרקורי, המסמל באסטרולוגיה את מזל בתולה מיסוד האדמה). שילוב שלושת הכוכבים שחלקם דיס הרמוניים (אינם מסתדרים האחד עם השני) ולכן, גורמים את מירב בעיותיה.   

מפתה מספרת על אדם שייעודו לבצע את התיקון העיקרי שבחייו, חוב ההגבלות והתקיעות. עליה להשתחרר ממוגבלות או ממסגרת חונקת (פיזית, רגשית, מנטאלית או אחרת), להתמודד עם הקשיים ולאזן עצמה.    

ספירת כתר 5=14
מאופיינת על ידי צרוף הכוכבים, שמש המסמל באסטרולוגיה את מזל אריה מיסוד האש, כוכב (מרקורי, המסמל את מזל בתולה מיסוד האדמה) וכוכב (מרקורי, המסמל באסטרולוגיה את מזל תאומים מיסוד האוויר). שילוב שלושת הכוכבים שחלקם דיס הרמוניים (אינם מסתדרים האחד עם השני) ולכן, גורמים את מירב בעיותיה.

ספירת כתר מאפיין את תשוקתה המוזיקלית ואת יכולתה לעמוד על במה להעביר ידע, מסר ושירה באופן הטוב ביותר. בצרוף ספירות נצח ומלכות ומחזור 3 המאופיינים על ידי כוכב צדק (יופיטר, המסמל באסטרולוגיה את מזל קשת מיסוד האש). מתארים כישורים מועצמים ובלתי רגילים במיוחד בתחום השירה.

שילוב זה מתאר אדם שמצד אחד יש לו את האהבה לשירה ספירת מלכות 3, מצד שני עולמו ומציאות חייו היומיומי מוכתב על ידי ספירת נצח 3 בתחום השירה ואולי החשוב ביותר מצד שלישי כוחות היקום – הגורל העיוור, המתואר באמצעות מפת מחזורי החיים (מחזור ראשון 3), המתאר הצלחות בלתי רגילות בתחום המוזיקה היצירה המשחק ובמה.

ספירות חסד גבורה 8
שושנה דמארי התברכה גם ביכולת אישית יוצאת מגדר הרגיל שבאה לידי ביטויו בספירות חסד גבורה 8. ספירת חסד גבורה 8 המאופיין על ידי הכוכב שבתאי (סטורן, המסמל את מזל גדי מיסוד האדמה). מפתה מספרת עליה כבעלת כישורים בלתי רגילים בתעסוקה. אשת ביצוע מעולה בכול תחום בעלת יכולות מועצמות. הדרגה הגבוהה ביותר בתחום עמידה על במה ו"התמודדות" מול קהל גדול בכל קנה מידה בהצלחה מרובה.

ספירת הדעת הנסתרת 9
מאופיינת על ידי הכוכב מאדים (מארס, המסמל את מזל טלה מיסוד האש). המפה מתארת אותה כאדם בעל שאיפות מרחיקות לכת. אדם הישגי, תכליתי, מעשי, אחראי, ענייני ומצליחן. אדם שאפתן, בעל כוח רצון, ביצועי ועוצמתי. אדם אנרגטי ודינמי. אדם שקל לו לעמוד על במה כפי שהייתה.  

ספירת בינה 4=22
מאופיינת על ידי הכוכב פלוטו המסמל באסטרולוגיה את מזל עקרב מיסוד המים. מפתה מספרת על אדם השואף להוביל דרך עסקית ורוחנית. להיות מיוחד, מקורי, לא שגרתי ומבריק. בעל יכולת להמציא ו"לברוא מציאות". אדם בעל רעיונות או "מוצר" נצחיים כדוגמת שירתה. אדם הצפה מעצמו לסטנדרטים ולערכים גבוהים. מצפה מעצמו להגיע לתוצאות תוך כדי עבודה קשה. מצפה מעצמו להיות אחראי, אמין, יציב, עקבי, מתמיד, לעבוד קשה ולגלות סבלנות לתהליכים וצנוע.

מפת תקופות החיים
מתארת תקופה מוצלחת במיוחד מההיבט המוזיקאלי והיכולת לעמוד על במה לאורך כל חייה. בכל תקופות חייה שיאה היו 7,1,8,9 וכולם מתארים יכולות מועצמות והצלחות ללא פשרות בתחום המוזיקאלי ובמיוחד בכל הקשור לעמוד על במה.
אומנם תקופת השיא הראשון המאופיין על ידי המספר 7 הוא החלש ביותר בתחום המוזיקה אולם לצידו מספר המחזור 3 השלים את היכולות הפנומנאליות של שושנה בתחום המוזיקאלי והבמה ועזר לה לצעוד להצלחות מטאוריות:

·        באוגוסט 1938 הופיעה לראשונה כסולנית ברדיו בשירים תימניים של המשורר שלום שבזי, בהיותה בשנה אישית 1 המתארת התחלות חדשות המלוות בהצלחות גדולות.

·        בשנת 1946 שירה "כלניות", הפך להיות שירה הידוע ביותר ול"סימן ההיכר" שלה, בהיותה בשנה אישית 9 המסמלת תהפוכות, סיומות והתחלות חדשות, כפי שחייה עברו תהפוכות גדולות משיר זה ואילך.

·        ערב קום המדינה ערכה עם משה וילנסקי מסע הופעות מרגש במחנות המעצר בקפריסין, שם שרה את השיר "הביתה"

בשנת 1988 זכתה בפרס ישראל בתחום הזמר העברי, בהיותה בשנה אישית 6. שנה אישית 6, בין יתרונותיה הרבים מתארת קשר עמוק בין האדם למדינת ישראל והיכולת לשלוט בתחומים שונים במדינה. שושנה דמארי הצליחה באותה שנה "לשלוט" בפן המוזיקאלי החזק כל כך במפתה הטארונומרולוגית.      

שושנה דמארי, "הזמרת מתימן, שושנת הארגמן", הייתה זמרת אדירה ואדם אדיר לא פחות. היא ניחנה בכריזמה ואלגנטיות והיה בה משהו כמעט מלכותי. הכינוי שקיבלה, "מלכת הזמר העברי", מתאים לה אם כן מסיבות רבות. דמארי הפכה עם השנים לסמל ומופת לא רק לישראלים, אלא גם לחובבי מוסיקה רבים ברחבי העולם. מעמדה של מלכת הזמר העברי בחו"ל היה דומה לזה של ענקיות כאדית פיאף וג'ודי גארלנד ועיתונים רבים ברחבי העולם ספדו לה במותה. היא ניחנה באישיות בימתית כובשת וקסם מיוחד במינו. קולה שפע גוונים, יופי, רגש ועוצמה נדירים והוא סייע לה להטביע חותמה, באלגנטיות האופיינית לה, על שירים רבים שהפכו לפס הקול של חייהם של רבים בישראל ובעולם כולו.

כילד, כנער ובוגר גדלתי על שיריה של שושנה שלנו. קולה ליווה אותי מאז וממשיך ללוות אותי גם היום, עת אני מאזין לשיריה. כמעט כל תוכנית רדיו אני מסיים עם השיר "אור" בביצועה.  שמחתי כשדרן רדיו להקדיש לה תוכנית שלמה בה שוחחתי על חייה, מפתה והשמעתי משיריה. אני שמח לצרף לכם את הקישור לתוכנית הרדיו אותה שידרתי ברדיו קסם 106FM, מהמכון הטכנולוגי בחולון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה