יום שני, 2 באוקטובר 2017

על ליווי להצלה – סיפור המחתרת ההונגרית

על ליווי להצלה – סיפור המחתרת ההונגרית
"אות לאות תביע אומר – ובחרת בחיים" 02.10.2017 בין 11:00 ל 13:00 עם יובל אלפן ודוד גור


במסגרת תוכניתנו "ובחרת בחיים" -  תכנית הרדיו היחידה שמקדישה זמן שידור ובמה להנצחת השואה ולסיפור חייהם של שורדי השואה. בצד קיום הצו "לזכור ולא לשכוח" או כפי שכתוב בתנ"ך "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא" [שמות י"ג ח'], אנו מקדישים את תוכניתנו היום, לספר על הגיבורים היהודים שחירפו נפשם והצילו מאות אלפי יהודים. כך יגיע הנושא לתודעה העולמית ויונחל לדורי דורות. 

בשעתיים הראשונות בין 11:00 ל 13:00 אירחנו את יובל אלפן, גמלאי, דור שני לשורדי שואה ואת דוד גור בן ה-92 שורד שואה אשר סיפרו את הסיפור המופלא של המחתרת של תנועות הנוער הציוניות בהונגריה בשנת 1944. מספר יובל אלפן " אני לא בא לספר את סיפורי האישי – אלא את סיפור "המחתרת ההונגרית" שפעלה ב-1944 בבודפשט, ושבפעולותיה הצילה בין 50-100,000 יהודים. אבא שלי, משה אלפן (פיל), היה אחד ממנהיגי אותה מחתרת והיה מעורב בכל ההחלטות והמעשים שביצעו המחתרת= תנועות הנוער הציוניות בהונגריה".

דוד גור היה פעיל ואחראי על בית המלאכה המרכזי של מחתרת תנועות הנוער הציוניות בהונגריה. המחתרת קמה ביום כניסת הגרמנים להונגריה ופעלה בכל האמצעים ובכל דרך אפשרית להצלת שארית יהדות אירופה, שרידי יהדות הונגריה, מול מכונת ההשמדה של המשטר. הקשבנו לסיפוריהם הצצנו מעט במפות עץ החיים הקבלית שלהם.

על מפות עץ החיים של יובל ודוד:
יובל ודוד , כמו כל אדם הגיעו לעולם עם ייעוד ותיקון.
יובל ודוד, כמו כל אדם הגיעו לעולם בלוויית שלושה מלאכים השומרים עליהם. ניתן לדמות את שלושת המלאכים האלה ל: מלך, אביר ושר. המלך מהווה 50% ממבנה אישיות האדם, מיוצג ע"י הוא סיכום תאריך הלידה. האביר מהווה 25% ממבנה אישיות האדם והוא המזל האסטרולוגי. השר מהווה 25% ממבנה אישיות האדם והוא השם הפרטי .
שני החברים האלה נולדו ביום שבת. להיוולד בשבת משמעו קבלת אחריות. הווה אומר, ילידי יום שבת מסוגלים להעריך את ההשלכות של מעשיהם ולקבל אחריות על התוצאות, יהיו אשר יהיו.

המספר 3 מופיע בספירת נצח גם במפה של יובל וגם במפה של דוד. ספירת נצח בקבלה תספר על הדבר שיביא את האדם לניצחון ולביטחון. ספירה זו מתארת את ההתנהלות היומיומית של האדם, אותה הוא "בנה" לעצמו בתת מודע. התובנה המגיעה בבגרותו של האדם מאפשרת לו ליהנות ולשמוח כל יום מחדש. מאפשרת שמחת חיים ואופטימיות. תקופה טובה לפעול ביצירתיות, בתקשורת טובה ובאינטליגנטיות. לשמח את האחר, לתת במה ולפעול ב"סוף מעשה במחשבה תחילה".

 
מפת עץ החיים יובל אלפן
כל הזכויות שמורות (C) שרון נריה בר-און
 
מפת עץ החיים דוד גור
כל הזכויות שמורות (C) שרון נריה בר-און

השירים שהושמעו בתוכנית:
שיר על ציפור ותרנגול
Szól a Kakas Már
שריפה אחים שריפה – דורית ראובני
ציפור על תיל - Bird on a wire Esther Ofarim
נחמה הנדל – דונה דונה
אני גיטרה – בני אמדורסקי – נעמי שמר
צילה דגן על הדרך עץ עומד
עירית סנדנר - ניגונים
נחמה ליפשיץ – שיר הפרטיזנים






                                                             כרטיס הביקור הדיטגילי שלי

                                             עמוד הויקיפדיה עלי











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה